Slechte betalers?

Wanbetalers kosten de economie handen vol geld. Het remt de groei van anders gezonde bedrijven. Het brengt bovendien een kettingreactie teweeg van bedrijven die zelf ook niet al hun financiële verplichtingen kunnen nakomen.


Toch durven de meeste zaakvoerders niet veel te ondernemen. Voor de kleinere bedragen omdat ze een incassoprocedure te duur vinden. Voor de grotere bedragen uit schrik om een klant te verliezen. Je staat echter niet machteloos tegenover wanbetalers, en recente wijzigingen in de wet maken het invorderen van onbetwiste facturen tot een bepaald bedrag gemakkelijker.

Slechte betalers?

Wanbetalers kosten de economie handen vol geld. Het remt de groei van anders gezonde bedrijven. Het brengt bovendien een kettingreactie teweeg van bedrijven die zelf ook niet al hun financiële verplichtingen kunnen nakomen.


Toch durven de meeste zaakvoerders niet veel te ondernemen. Voor de kleinere bedragen omdat ze een incassoprocedure te duur vinden. Voor de grotere bedragen uit schrik om een klant te verliezen. Je staat echter niet machteloos tegenover wanbetalers, en recente wijzigingen in de wet maken het invorderen van onbetwiste facturen tot een bepaald bedrag gemakkelijker.

Kobalt Legal is een advocatenkantoor gespecialiseerd in opstellen van goede algemene voorwaarden en contracten om de invorderingsprocedure te vergemakkelijken en snellere betalingen te bekomen.

Kobalt Legal is een advocatenkantoor gespecialiseerd in opstellen van goede algemene voorwaarden en contracten om de invorderingsprocedure te vergemakkelijken en snellere betalingen te bekomen.

Top 8 tips om sneller betaald te worden


1. Duidelijke facturen met duidelijke communicatie


Wanbetalers gebruiken vaak onduidelijke facturen om de betaling te rekken. Er stond geen referentienummer op, de BTW-nummer werd niet vermeld, de betaaltermijn was niet duidelijk,... Experimenteer met het model van de factuur en zet de belangrijkste informatie in het vetgedrukt. Vermeld de vervaldatum expliciet op de factuur, ook al is het gemakkelijker om gewoon op het model te vermelden dat de betaaltermijn 14 dagen betreft. Stuur je de factuur per mail, vermeld dan in de mail kort en duidelijk nog eens alle betaalgegevens: begunstigde, rekeningnummer, bedrag, referentie, uiterste betaaldatum. 

2. Juiste facturatiepersoon


Zodra de factuur in de interne machine van een bedrijf is terecht gekomen, kan het soms weken duren voor de factuur zogezegd bij de juiste persoon terecht is gekomen. Het is daarom steeds van belang de factuur onmiddelijk aan de juiste persoon te richten. Werk je met een dienstovereenkomst, laat de klant dan billing informatie invullen in de overeenkomst, inclusief de gegevens van de contactpersoon. 

3. Timing van de factuur


Wanneer je een factuur verstuurt is ook van belang. Verstuur je op momenten dat je factuur niet onmiddelijk verwerkt zal worden, zoals een vrijdagnamiddag of in het weekend, dan dreigt deze verloren te geraken in de mailbox. Studies tonen aan dat donderdagvoormiddag de beste moment is om een factuur te versturen. Misschien nog belangrijker is regelmaat. Wat ons brengt op het vierde punt.

4. Werk een consistente en gestroomlijnde procedure uit


Voorspelbaarheid is vaak de beste voorspeller of een factuur vlot betaald wordt of niet. Krijgt de klant steeds de 10de van de maand de factuur bijvoorbeeld, wordt elke keer exact de dag na de vervaldatum een herinnering verstuurd? Zijn de bedragen verwacht? Leg in de dienstverleningsovereenkomst de facturatieprocedure zorgvuldig uit en volg deze consistent. 

5. Follow up


Dit hoort bij die gestroomlijnde procedure. Maar follow up is belangrijk. Wanneer dit niet consequent gebeurt, kan de klant de impact van late betalingen mogelijk onderschatten. Bovendien loop je het gevaar onderaan de factuurstapel te belanden omdat andere leveranciers opdringeriger en dus dringender zijn.

6. Werk een belonings- en bestrafingssysteem uit


Duidelijke en strikte voorwaarden die consequent worden uitgevoerd zijn een belangrijk middel om vlotte betaling te garanderen. Dit gaat over het tijdig aanrekenen van kosten en interesten bijvoorbeeld. Maar indien het tot de mogelijkheden behoort, werk je best ook een beloningssysteem uit voor snelle betalers. Zeker wanneer cashflow belangrijker is dan virtuele omzet. Een streng beleid rond late betalers biedt bovendien de ruimte om de goede betalers te belonen. Het is hier ook belangrijk de algemene voorwaarden tot in de puntjes uit te werken om betwisting en misbruik van de toepassing van dat beleid te voorkomen.

7. Juiste termijn


De betaaltermijn is een belangrijk element van de factuur. Neem je het te strikt, bijvoorbeeld 2 dagen, dan loop je het risico dat klanten die al te laat zijn, gewoon de herinnering afwachten. Maar neem je het te ruim dan breng je de cashflow in gevaar. Bovendien moet je rekening houden met enkele wettelijke factoren. 

8. Staak tijdig prestaties


30 dagen na het verstrijken van de vervaldatum, raden we aan de prestaties te staken. Ten eerste kosten de prestaties geld, zonder dat daar een betaling tegenover staat. Ten tweede is de staking van prestaties vaak een ideaal drukkingsmiddel om toch betaling te bekomen voor een incassoprocedure. En hoewel onbetwiste facturen gemakkelijker in te vorderen zijn, heeft het geen zin om te blijven presteren gewoon om virtuele omzet te draaien. Let ook hier dat de dienstverleningsovereenkomst voorziet in de staking van prestaties, wie aansprakelijk is voor geleden schade, ... 


De juiste procedures, een sterke factuur en goede algemene voorwaarden en een dienstverleningsovereenkomst voorkomen al 80% van de problemen. Het afleveren van kwaliteit en het leveren van goede customer service zal voor de andere 20% zorgen. Een advocaat kan samen met jouw een facturatiebeleid uitwerken op maat van jouw bedrijf en jouw klanten. 

​Wat kunnen we voor u betekenen

Schrijf in voor onze nieuwsbrief


Periodiek vatten wij voor u het interessantste juridisch nieuws kort en begrijpelijk samen.

​Kobalt Legal 

Arbeidsrecht & Ondernemingsrecht

Lijsterbeslaan 8, 2950 Kapellen

​© 2019 Alle rechten voorbehouden, Kobalt Legal | Disclaimer | Privacy | Sitemap

​Tel: 03 232 20 84 | ​Fax: 03 232 20 83​

​info@kobaltlegal.be

Kobalt Legal 

Arbeidsrecht & Ondernemingsrecht

Lijsterbeslaan 8, 2950 Kapellen

Tel: 03 232 20 84 | Fax: 03 232 20 83

info@kobaltlegal.be

​© 2019 Alle rechten voorbehouden, Kobalt Legal | Disclaimer | Privacy | Sitemap